Jak jsme přetvořili JMBonline v úspěšný stavební e-commerce?

Milí čtenáři,

dnešním článkem bych vám rád přiblížil příběh naší firmy, plný výzev a zaslouženého i odmakaného úspěchu.

V roce 2020 vznikl e-shopu JMBonline.cz, který se zaměřuje na prodej stavebního materiálu, produktů pro domácnost a zahradu. Koncem roku 2022 jsem byl osloven, abych se podíval na stav firmy. Po první analýze bylo zřejmé, že firma stojí na rozcestníku překážek s ne zcela jasnou vizí. Nicméně odhodlání zaměstnanců bylo pro mě motivující a tak jsem se rozhodl vstoupit do firmy. Tato cesta se stala nejen mojí osobní výzvou, ale také inspirací pro vytvoření úspěšného příběhu.

Příběh JMBonline.cz není pouze o e-shopu. Je o odhodlání, vizi a týmové práci, která změnila směr firmy a přivedla ji k výsledkům, který si zaslouží. Na tomto místě se chci poděkovat svým kolegům Petrovi, Jance, Jozefovi, Davidovi, Danielovi a Dorote za jejich nasazení. Díky patří také dodavatelům Adamovi a Petrovi a samozřejmě IT klukům Adamovi a Honzovi. Poslední, ale ne méně důležité poděkování patří Vladovi, který mi věřil a umožnil spolu participovat na úžasném příběhu.

"Jdi do postele chytřejší, než když ses probudil." - Charlie Munger
Citát, kterým se inspirujeme při budování naší firmy.

Intenzivní pracovní tempo (březen - květen 2023)

Po pečlivé analýze produktového portfolia jsme se rozhodli soustředit na TOP kategorie, kde jsme identifikovali zhruba 350 klíčových produktů (z více než 4 500 nabízených produktů), na něž se vyplatí zaměřit větší pozorností. V této fázi jsme provedli aktualizaci produktů v kategoriích Farmářské a samořezné šrouby, sešívačky pro trapezové plechy, šrouby do sendvičových panelů a betonu, trhací nýty a vruty do dřeva.

Souběžně jsme se věnovali technickým omezením existující e-shopové platformy, zejména co se týče rychlosti e-shopu pro zákazníka a propojením na marketingové platformy. Další aktualizací prošli prodejné ceny a produkty zejména ve specifických kategoriích, jako jsou montážní polyuretanové pěny, montážní lepidla, chemické kotvy, silikony a tmely. Paralelně jsme rozšířili naši nabídku o nové produkty jako například barvy, laky, lazury a oleje.

Intenzivní práce 7 dní v týdnu byla znát nejen v pracovním tempu, ale i ve vlastním životě. Bylo to období mentálního zkoumání toho, zda to, co děláme má smysl, zda to není ztráta času.

Většinu technických problémů se nám podařilo do konce dubna vyřešit a první náznaky větších objednávek začaly přicházet. To byl klíčový moment, kdy jsme si uvědomili, že odvedená práce má smysl a má smysl pokračovat.

I když na začátku března náš měsíční obrat činil cca 360 tisíc Kč, stanovili jsme si ambiciózní krátkodobý cíl: do konce července navýšit měsíční obrat na 2,5 milionu Kč.

První plody naší práce (červen - srpen 2023)

V červnu jsme začali sklízet první plody naší intenzivní práce. Zaznamenali jsme meziměsíční růst obratu na úrovni 269%. Současně jsme rozšířili sortiment o nové produkty, jako například tekutou hydroizolaci a perlinka armovací tkanina. Provedli jsme aktualizaci produktů značky TYTAN a taktéž PIR desky tepelnou izolaci.

Na konci června nás však potkala nepříjemná zpráva od našeho stávajícího IT developera, který nám oznámil, že s námi nemá zájem pokračovat. Tato skutečnost nás vybídla k rychlému jednání a hledání nového profesionála. Po několika dnech přemýšlení jsem se rozhodl udělat radikální krok - vyměnit starou e-shopovou platformu za novou, která nám zaručí bezproblémové škálování byznysu. V průběhu několika týdnů probíhala příprava k výběru nové platformy a způsob migraci všech existujících dat.

Náš tříměsíční krátkodobý cíl sice nebyl splněn, ale naše tržby v červenci narostly o 366% v porovnání s březnem. Výsledky za červenec nám jasně ukázaly, že naše dosavadní změny zaznamenali úspěch. To pro nás bylo velmi povzbuzující znamení, že jsme na správné cestě.

V srpnu jsme se plně věnovali práci na dokončení nového e-shopu. Kompletní migrace proběhla 31. srpna. Tým JMB byl velice zvědavý, zda přechod na novou platformu nepřeruší trend růstu tržeb. Po necelých 2-3 týdnech jsme si uvědomili, že přechod na novou platformu bylo nejlepší rozhodnutí. Při zpětném pohledu chci poděkovat bývalému IT developerovi, který s námi ukončil spolupráci a motivoval mě k tak radikální změně, kterou bych jinak odsouval v čase. Díky migraci na nový e-shop vše funguje hladce, rychle a hlavně víme, že nejsme ničím omezeni při budoucím škálování byznysu.

Na konci června jsem si mohl odpočinout, měl jsem od února první týdenní volno. Byl to sice krátký oddech, ale přinesl mi potřebnou energii pro další pokračování.

Naplnění krátkodobého cílu (září - listopad 2023)

V září se průměrný počet denních objednávek výrazně zvýšil. Toto bylo potvrzením, že i ze strany našich zákazníků poskytuje nový e-shop snadný a příjemný nákupní zážitek.

V říjnu jsme pokračovali v posilování našeho sortimentu. Zalistovali jsme nové produkty do kategorie tepelné izolace, zahrnující fasádní, střešní a podlahový expandovaný polystyren (EPS), extrudovaný polystyren (XPS), minerální vata, omítky, sádry a sadrokartonové desky (SDK). Toto rozšíření nabídky bylo odpovědí na rostoucí poptávku našich zákazníků. Následně došlo k zvýšení počtu denních objednávek, což nás opětovně motivovalo k dalšímu rozvoji a přizpůsobení se dynamice trhu.

V listopadu jsme pokračovali ve šperkování našeho e-shopu. Taktéž jsme přidali nové produkty do kategorie přísady do stavebních hmottalířové hmoždinky. Tato rozšíření produktového portfolia nám pomohla posílit naši pozici na trhu tepelné izolace a nabídnout zákazníkům ještě širší spektrum možností.

Vytoužený krátkodobý cíl se naplnil a s radostí oznamujeme, že jsme dosáhli navýšení měsíčního obratu na 3 miliony Kč měsíčně. Toto nebylo pouze splněním finančního cíle, ale také výsledek tvrdé práce a maximálního nasazení celého týmu. Tato milníková událost byla korunováním našeho úspěchu v roce 2023.

Závěrečné myšlenky

Proč naše firma roste? Neexistuje na to jednoduchá odpověď, ale jedno je jisté. Zákazník je u nás na prvním místě a snažíme se dělat vše pro to, abychom uspokojili jeho náročné potřeby. Rozepisovat stovky rozhodnutí a kroků, které jsme museli vykonat není cílem tohoto článku. Chceme všem našim zákazníkům říct, že i když my rosteme a někdy uděláme chyby, snažíme se z nich poučit, neopakovat je a udělat vše, co je v našich silách, abychom naplnili vaše veškeré potřeby.

Za naším růstem je hodně malých, na první pohled neviditelných rozhodnutí, ale naší vizí nadále zůstává nabízet kvalitní produkty za férové ceny s profesionálním poradenstvím a rychlým doručením až před dveře vašeho domova.

Děkujeme vám všem za trpělivost a podporu.

S pozdravem a přáním krásných svátků

Michal a celý tým JMBonline